پادشاه ایرانی  که پیش از تولد شاه شد!!!!


یزدفردا :میرزا محمد کاظمینی:هیجدهم ژانویه سال 311 میلادی بحرانی که بر سر مساله ریاست کشور ، در ایران پدید آمده و کار تصمیم گیری های دولتی را مختل کرده بود رفع شد.


در این روز بزرگان ایران پس از چند جلسه مذاکره سرانجام تصمیم گرفتند که فرزند به دنیا نیامده شاه متوفی را به شاهی برگزینند، زیرا که یک موبد (روحانی زردتشتی) که پزشکی هم می دانست پس از مصاحبه با بانوی شاه متوفی نظر داده بود که به احتمال زیاد ،«نوزاد» پسر خواهد بود. پس از این تصمیم که با حضور بانوی شاه متوفا گرفته شد؛ نایب السلطنه هم در همان جلسه تعیین شد. به این ترتیب شاپور دوم (ذوالاکتاف) که از هفده سالگی ، خود زمام امور را به دست گرفت تنها پادشاهی است که دوران سلطنت او بیش از طول عمرش به حساب آمده است.


یکی از مسائل دوره « بحران ناشی از امروز و فردا کردن بزرگان بر سر تعیین شاه تازه» آهنگ مهاجرت یک قبیله عرب از صحرای جزیره العرب به بحرین و تصرف آنجا از سوی افراد این قبیله بود که لزوم تعیین هر چه زودتر رئیس کشور را ایجاب می کرد.


نکته:


این گونه انتخاب نمودن شاه مملکت به نفع مردم است یا به ضرر آنان ؟


یعنی می توان برداشت نمود که بروکراسی اداری آنچنان قدرتمند بوده که وجود یک جنین، اعتبار بخش ساختار اداری یک مملکت پهناور است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا